Monday 16 July 2012

Kata Hubung

1. Kata hubung ialah kata yang menghubungkan kata dengan kata, frasa dengan frasa atau ayat
        dengan ayat.

2. Terdapat tiga jenis kata hubung:
     i) Kata Hubung Gabungan - dan, atau, serta, kecuali, maka, tetapi, lalu, sambil
    ii) Kata Hubung Pancangan - apabila, jika, sekiranya, bahawa, hingga, supaya, agar, manakala, 
         sebelum, setelah, sejak, kerana
   iii) Kata Hubung Pasangan - baik...mahupun, baik...ataupun, sungguhpun...namun, entah....entah,
         daripada...lebih baik, sedangkan....tambahan

Kesilapam Biasa dalam Tatabahasa

murid harus tahu membezakan suatu kata hubung dengan kata keterangan tanya. Contoh :
  • Saya akan makan bila (kata tanya) saya lapar. (x)
  • Saya akan makan apabila saya lapar. (/)        

Soalan Latih Tubi

  1. Razak menutup pintu itu __________________ menguncinya.
  2. Amir akan ke rumah kamu ________________ dia ada masa terluang.
  3. Ibu berharap ___________________ saya akan berjaya pada suatu hari nanti.
  4. Mona turun dari kereta api transit ringan ________________ bergegas ke pondok telefon.
  5. Maisara sangat gembira _________________ menerima hadiah daripada ibunya.
  6. Saya singgah di restoran itu untuk makan tengah hari _______________ terlalu lapar.
  7. Jamilah memandang kanak-kanak itu _____________________ tersenyum.
  8. Para penumpang pengangkutan awam dinasihati ________________________ berhati-hati terhadap penyeluk saku.
  9. Setiap hari Puan Melissa berdoa _______________ anaknya sentiasa dalam keadaan selamat.
  10. Hasil kraftangan penduduk kampung itu ______________murah_____________ tinggi nilai seninya.

No comments:

Post a Comment